Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2007

Αγαπημένοι μου δίσκοι: Walls of Jericho - 1487

Και αυτοί σε δυάδα πάνε!
Τι να πρωτογράψω και τι να πρωτοθυμηθώ γι'αυτά τα δυο μνημεία της metal. Ας ξεκινήσω με το μυθικό Walls of Jericho. Όταν το 1984 οι Γερμανοί Helloween εξαπέλυσαν το φοβερό και τρομερό ΕΡ τους, Helloween, η αλήθεια είναι ότι λίγοι έμειναν ασυγκίνητοι (σημειωτέον ότι οι Helloween είχαν ήδη μια παρουσία στην πανσπάνια συλλογή Death Metal της Noise και ως όνομα δεν ήταν ακριβώς άγνωστο). Αν και το ΕΡ, λοιπόν, άφηνε πάμπολλες αισιόδοξες υποσχέσεις, αυτό που έσκασε σαν βόμβα το 1985 μάλλον δεν το περίμενε κανείς: ένας δίσκος-επιτομή για το metal, και -δίχως κανένα ίχνος υπερβολής- ένας δίσκος-πραγματικό μνημείο για την παγκόσμια μουσική. Ο τρομερός Kai Hansen και η παρέα του έβγαλαν ένα ασύλληπτο αριστούργημα που μεταξύ άλλων δημιούργησε το ευρωπαϊκό power metal εν μία νυκτί, αλλά και έδειξε την άμεση συγγένεια (όσο κι αν φαίνεται απίστευτο στον κόσμο) της metal με την κλασική μουσική. Συνθετικά, τι να πρωτοσχολιάσεις πια: το τεράστιο Ride the Sky που αποτελεί ύμνο για την ατομική ελευθερία; Το μυθικό Heavy Metal (is the Law) που πρόκειται για τον "εθνικό" ύμνο των απανταχού μεταλλάδων; Το εκπληκτικό Metal Invaders; Το How Many Tears κι όλα τα υπόλοιπα; Αυτή η κυκλοφορία ήταν μια πραγματική βόμβα, απ'όλες τις πλευρές. Ο Kai Hansen, ιδρυτικό στέλεχος, ψυχή των Helloween και μουσική ιδιοφυϊα γενικότερα, ήταν ανέκαθεν ένας εκ των κορυφαίων συνθετών -γεγονός που φαίνεται και με την"αυτοψία" φυσικά, ως επίσης ένας απ'τους κορυφαίους κιθαρίστες που έχουν βγει ποτέ: με μια εκπληκτική δική του τεχνική -μοναδική έως σήμερα- συνδύαζε τρελές ταχύτητες (πρακτικά είναι αυτός που επέβαλε το παίξιμο σαν "ξυράφι") με συνεχείς εναλλαγές σε τάστα και χορδές, καθιέρωσε τις κλίμακες σε αυτές τις ταχύτητες (εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα) και παράλληλα τραγούδαγε κιόλας (και ήταν και υψίφωνος). Άστα να πάνε δηλαδή. Κι από πλευράς μουσικής παιδείας; Κλασική μουσική, η οποία πηγάζει μέσα απ'όλες τις συνθέσεις του, δείχνοντας περίτρανα πως το αν συγκεραστούν οι -ούτως ή άλλως συγγενικές- metal και κλασική δεν ήταν κάτι ανεφάρμοστο. Να επιστρέψω στον δίσκο όμως. Μουσικά αποτελεί ύψιστο δείγμα ευρωπαϊκού speed metal (για την ακρίβεια, νομίζω πως είναι ο ορισμός του speed metal παγκοσμίως). Πρόκειται για έναν από τους επιδραστικότερους δίσκους που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ: χαρακτηριστικά ν'αναφέρω πως οποιοδήποτε γερμανικό συγκρότημα της επόμενης πενταετίας ήθελε να βγάλει δίσκο που να κυμαίνεται στον συγκεκριμένο χώρο, ήταν σχεδόν επιβεβλημένο να είχε εμφανείς επιρροές από το Walls of Jericho (και η αλήθεια είναι ότι επειδή οι κιθάρες -τεχνικά- αλλά και η συνθετική πολυπλοκότητα ήταν -και παραμένουν ακόμη- σε δυσθεόρατα επίπεδα ήτοι είναι εξαιρετικά δύσκολο ακόμη και να πλησιαστούν, οι περισσότεροι διάλεγαν τα φωνητικά ως την εύκολη λύση, εξ ου και οι πάμπολλες φωνές που μοιάζουν με του Kai). Όταν γίνεται λόγος για τον Walls of Jericho, πραγματικά επιβάλλεται περισυλλογή κι αυτοσυγκέντρωση. Προσωπικά είμαι απόλυτα ταυτισμένος ως άνθρωπος με αυτόν τον δίσκο για αμέτρητους λόγους, όπως και με το τραγούδι Ride the Sky ακόμη ειδικότερα. Είναι ένας δίσκος που μου διεγείρει πάμπολλα΄συναισθήματα: πόρωση, πάθος, συγκίνηση και πολλά άλλα. Κυριολεκτικά πρόκειται για μνημείο της μουσικής παγκοσμίως και όχι μόνο της metal ειδικότερα. Πρόκειται μάλιστα για τόσο αξεπέραστη δουλειά, που ούτε καν οι ίδιοι οι Helloween δεν μπόρεσαν να ξαναπλησιάσουν.

...Βέβαια, το 1990 στο Sarpsborg της Νορβηγίας συνέβη το εξής κουλό: πέντε σχετικά πιτσιρικάδες υπό το όνομα Witchhammer κυκλοφόρησαν με αυτοχρηματοδότηση τον παρθενικό δίσκο τους, 1487, και μάλιστα όχι υπό τις καλύτερες συνθήκες. Άραγε τι σχέση έχουν με τους Helloween και το Walls of Jericho....
O 1487 μόνο με τον Walls of Jericho δύναται να συγκριθεί. Ακριβώς στα ίδια χνάρια, speed metal εξαιρετικά υψηλών προδιαγραφών, με τεχνικές κι εμπνεύσεις που θυμίζουν απευθείας το μυθικό ντεμπούτο (πλήρες) των Helloween. Η διαφορά των δυο δίσκων είναι όμως θλιβερή: οι Helloween, τυχεροί από πολλές απόψεις, ναι μεν είχαν ένα τεράστιο και αστείρευτο ταλέντο, είχαν όμως και τις απαιτούμενες συνθήκες: Γερμανοί (δηλαδή στη "μητρόπολη" του ευρωπαϊκού metal), με τεράστιο μουσικό κοινό ν'απευθυνθούν, με συμβόλαιο σε δύνατη εταιρία εξ'αρχής, έχοντας παρουσιασθεί στο χρονικό σημείο που το metal και πανευρωπαϊκώς αλλά και παγκοσμίως είχε αρχίσει να πατάει γκάζια. Ήταν δηλαδή ικανοί, αλλά είχαν και τις συγκυρίες. Οι Witchhammer από την άλλη δυστυχώς περιορίζονταν μόνο στις ικανότητες: από πολύ μικρότερη χώρα, με μικρότερο κοινό και δυνατότητες, δίχως ιδιαίτερα μεγάλη δισκογραφική υποστήριξη από την εγχώρια βιομηχανία, σε μια εποχή που το metal παγκοσμίως ξεκίνησε να κάνει την πρώτη μεγάλη του -επικίνδυνη κιόλας- κοιλιά (φαινόμενο που φυσικά έγινε κάποια χρόναι μετά αντιληπτό), και ακόμη χειρότερα σε μια εποχή που ξεκίνησε να γνωρίζει τεράστια άνθιση το εξαιρετικά ακραίο death metal (ειδος στο οποίο οι σκανδιναυικές χώρες έχουν μεγάλη ειδίκευση). Αποτέλεσμα όλων αυτών το εξής οξύμωρο: οι Witchhammer είχαν δημιουργήσει ένα εξαιρετικά δυνατό όνομα στην underground σκηνή της Νορβηγίας, αποτελούσαν ελπίδα διεθνών -κυριολεκτικά- προδιαγραφών, κι όμως επειδή θεωρούνταν εκτός μόδας, δεν τους υπέγραφε κανείς. Το πάθος αυτών των παιδιών όμως ήταν σαν το ταλέντο τους: αστείρευτο. Εξασφάλισαν δάνειο από τράπεζα (!) κι έβγαλαν μόνοι τους αυτό το απίστευτο δημιούργημα που φέρει τον τίτλο 1487, χρονολογία κατά την οποίαν κυκλοφόρησε στην μεσαιωνική Ευρώπη το διαβόητο Malleus Malleficarum (το αγγλιστί αποδιδόταν ως Witch Hunter's Handbook και "χαϊδευτικά λεγόταν "Hammer of the Witches, εξ ου και τ'όνομα του συγκροτήματος) και το οποίο ήταν το επίσημο εγχειρίδιο της εκκλησίας με το οποίο αποδεικνυώταν ποιος ήταν μάγος και κυρίως μάγισσα (ένα κλασικό κριτήριο επί παραδείγματι ήταν οι κοκκινομάλλες γυναίκες: ήταν μάγισσες αφού ήταν κοκκινομάλλες). Ο δίσκος -που αποτελεί μια από τις πλέον σπάνιες κυκλοφορίες στο metal- κυκλοφόρησε συνολικά σε 1034 αντίτυπα: 1000 που προέβλεπε το συμβόλαιο και 34 που ήταν δώρο της εταιρίας η οποία πραγματικά είχε συγκινηθεί από το πείσμα και το πάθος της μπάντας. Για την ιστορία ν'αναφέρω πως κάτοχος ενός εκ των 1034 αντιτύπων είναι και ο υποφαινόμενος, το οποίο είχε αγοράσει μόλις 75 ευρώ στο ebay (το μόλις δεν το λέω καθόλου ειρωνικά. Ήμουν πραγματικά κωλόφαρδος, συνήθως κλείνει περί τα 100) και αναμφισβήτητα αποτελεί ένα από τα διαμάντια της συλλογής μου. Να σημειωθεί δε, ότι το συγκρότημα επανακυκλοφόρησε προ διετίας περίπου τον δίσκο επί τη ευκαιρία των 15 ετών από την πρώτη κυκλοφορία του βινυλιου τους, σε cd αυτήν τη φορά αλλά και πάλι σε 1000 κόπιες μιας και ήταν πάλι αυτοχρηματοδοτούμενος. Αμέλησα τη μουσική όμως με την όλη ιστορική αναδρομή: ως προείπα ο δίσκος είναι speed metal, και δη από τις "αυθεντικές" εποχές. Με κομματάρες όπως Enola Gay, Burning Court, Transylvania, Couriosity about Death κλπ να σου ανεβάζουν την αδρεναλίνη στα ύψη, δε νομίζω να υπάρχουν σχόλια που να περιγράφουν καλύτερα το όλο κλίμα. Εξάλλου για να τον βάζω σχεδόν στο ίδιο ύψος με τον τεράστιο Walls of Jericho, είναι νομίζω εμφανής η αξία του.
Δυστυχώς η συνέχεια δεν ήταν εφάμιλλη για κανένα από τα δύο συγκροτήματα, δίχως αυτό να σημαίνει απαραιτήτως και κάτι κακό (έχει να κάνει και με τα γούστα του καθεν΄ςο άλλωστε), αυτό όμως είναι μια άλλη ιστορία.

Ας περάσουμε στο οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο κατά σειρά αποτελείται από: τους στίχους των Ride the Sky και Judas των Helloween (συγκεκριμένα για το Judas -που μιλάει για τους Αμερικάνους- να πω ότι το βάζω "εμβόλιμα": κυκλοφόρησε το 1986 ως sinngle, δεν υπάρχει στον δίσκο κι αυτό επειδή δεν... χώραγε και έμεινε στην απ'όξω!), το Ride the Sky σε στούντιο μορφή, συν ένα βίντεο από την ίδια συναυλία στην Ολλανδία με τα Judas και Guardians. τους στίχους των Enola Gay (από τα καλύτερα αντιπολεμικά θεωρώ) και Transylvania (προφανές ότι μιλάει για τον δράκουλα) από Witchhammer, καθώς και το βίντεο κλιπ του 1487, Enola Gay, το Burning Court από συναυλία-σχετικά πρόσφατη πρέπει να'ναι- ενώ την κομματάρα Transylvania μπορείτε να την ακούσετε παραπλεύρως. Πολύ πράμα σήμερα: θα λείψω για αρκετό καιρό λογω δουλειάς και δεν θα μπαίνω πολύ συχνά, βλέπετε... :) (άϊντε, πάλι γλυτώσατε!).

Ride the Sky

Much too long I've been a prisoner here
The hour has come to break out
Shackled and chained almost goin' insane
It's better to live on the run
Set me free, set me free

Send me a sign, wanna leave it all behind
I'll be leaving the hands of doom
Rearrange the master plan, take the future in my hands To be free and not trapped anymore

Ride the sky, Ride the sky
Give me wings to fly, Ride the sky

I have to think for myself and then act
In conformity of my own thoughts
No one should tell me what's wrong and what's right
Why don't you leave me alone
Set me free, set me free

Ride the sky, Ride the sky
Give me wings to fly, Ride the sky

Judas

You promise us a bright golden future
You say you will save the world
That there will be no more hunger and pain
But we only see your golden hands
You say you take care of our survival
Sending us missiles instead
But you just betray us, deny us and lie
And you always say you would

Fight for freedom, fight for rights
I see treason in your eyes.

Judas - rulin' with an iron hand
Judas - sittin' in the government
Judas - I am not a Jesus Christ
Judas - you will be the one who's crucified

Your worship money and economy
There's nothing that you wouldn't do
If the payment is right you don't care about life
'Cause economy is your truth
You are the one selling terror and pain
In all the parts of the world
You are preparing the final grand slam
But you keep on tellin' you'll

Fight for freedom, fight for rights
I see treason in your eyes.

Judas - rulin' with an iron hand
Judas - sittin' in the government
Judas - I am not a Jesus Christ
Judas - you will be the one who's crucified

Judas, Judas - are you still human?
Judas, Judas - I can't believe it
Judas, Judas - dealing with evil
Judas, Judas
You'll keep on telling you'll

Fight for freedom, fight for rights
I see treason in your eyes.

Judas - rulin' with an iron hand
Judas - sittin' in the government
Judas - I am not a Jesus Christ
Judas - you will be the one who's crucified

Judas - rulin' with an iron hand
Judas - sittin' in the government
Judas - I am not a Jesus Christ
Judas - you will be the one who's crucified






Enola Gay

Flash in the desert reflects in their eyes
The power released sends a cloud black as death to the sky
Reaching high
Crushing the tower, the power so strong
Handful of terror, is so strong enough to stop the
Doers of wrong
Hear our song:

"We'll end the war in our way
Enemies will fall, like we said
One final strike, they must pay
Give them a fright
Enola Gay"

Fly on her wings made of silvery steel
A bringer of death:
A big heat will be all they feel
...is this real?
The power possessed by the
Hand of one man
Given the order to kill, but be won't
understand what he has done

"We'll end the war in our way
Enemies will fall, like we said
One final strike, they must pay
Give them a fright
Enola Gay"

Crossing the ocean with Death in a Shell,
So impatient
The sun rise to welcome their doom
Reach out of his hand for the rice,
but the moment is frozen
His shadow is a vision on the wall
Death from above!

Screaming in pain as the firestorm roar
a burning appearation that used to be your
Father, now he fall!End this war!
"Showing the power was worth all the lives"
So says the ones that didn't loose their
Children and their wives
I watched them die

"We'll end the war in our way
Enemies will fall, like we said
One final strike, they must pay
Give them a fright
Enola Gay"

Transylvania

A head of a stake greets me welcome
as i enter his domain
Now no mistakes,no returning now
I see the castle through the rain
To my surprise the gates is open!
So i go in and hold my breath
Through the skies comes an omen,
the owl is howing a sign of death!

I enter the castle, darkness rules the air
I light the candle, still im cold from fear
I take my hammer, for action i prepare
Im going down the hall,a strench of death in the air

Bringer of evil finds no rest in this grave
He's the impaler satans slave
Evil deceiver, in his hideout he lies
Blood of a virgin brings him life...

Heading for the tomb,
Torches burn all night
Come to seal his doom
But now i face his might
He tries to rise now!
My heart beats in fright
Bats are flying, fearing my light

The rosewood stake is in position ready to
pierse him now
He reach for me in desperation
I lift my hammer high
I see the black blood is running like a flood
His evil heart impaled
But still his eyes are burning wild, he wants me dead instead

I place the cross upon him!
Now he'll never rise
I see his corpse decaying, black bats cry
His evil power's losing,
In hell his soul will fry
Impaled his body rot,
for blood he'll no more fly

Bringer of evil finds no rest in this grave
He's the impaler satans slave
Evil deceiver, in his hideout he lies
Blood of a virgin brings him life...







Επίσης, για τους κιθαρίστες μας. ταμπλατούρες των Helloween εδώ. Για τους Witchhammer δυστυχώς παίζει μόνο αφτί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: