Σελίδες

Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2008

Θεογονία


ἠδ᾽ Ἔρος, ὃς κάλλιστος ἐν ἀθανάτοισι θεοῖσι
λυσιμελής, πάντων δὲ θεῶν πάντων τ᾽ ἀνθρώπων
δάμναται ἐν στήθεσσι νόον καὶ ἐπίφρονα βουλήν

Κατά τον Ησίοδο ο Έρως ήταν αυτός που δημιούργησε τα πάντα. Δεν είναι τυχαίο ότι προέκυψε αμέσως μετά το Χάος, ταυτόχρονα με τη Γαία, στην αρχή κιόλας της Θεογονίας, της Δημιουργίας. Διότι αν δεν είχε δημιουργηθεί εξαρχής, τίποτε άλλο δεν θα μπορούσε να δημιουργηθεί στη συνέχεια. Ήταν η συνεκτική, η ελκτική δύναμη των πάντων. Η δύναμη που δημιούργησε φιλία (αγάπη) ανάμεσα σε όλα τα πρωταρχικά αίτια και τα οδήγησε στο να ενωθούν. Και διόλου τυχαίο ότι αναφέρεται ως ο κάλλιστος των αθανάτων θεών.

Άκουσα να λένε ότι γιορτάζουν οι ερωτευμένοι σήμερα. Αυτό που ξέρω είναι ότι οι ερωτευμένοι γιορτάζουν κάθε μέρα. Μόνο έτσι φαίνεται αν όντως αγαπούν και είναι πραγματικά ερωτευμένοι.
Ο Έρωτας, σύμφωνα με τον Ησίοδο ήταν η αιτία που δημιουργήθηκαν τα πάντα: το Σύμπαν, οι Θεοί, οι Άνθρωποι. Τα πάντα... Όταν, λοιπόν, ο Έρωτας έχει συμβάλλει στη δημιουργία τόσο μεγάλων και όμορφων πραγμάτων όπως το ίδιο το Σύμπαν, ας φανταστούμε πόσο πολύ μπορεί να συμβάλει στον ίδιο τον άνθρωπο. Ας μάθουμε να τον τιμούμε καλύτερα, λοιπόν, διότι όντως μπορεί να κάνει τους ανθρώπους θεούς. Κι αν μη τι άλλο, όλοι αξίζουν να ζουν μια ζωή έντονη, με πάθος, με χρώμα, μα πάνω απ'όλα με αγάπη.
Και δεν χρειάζονται συγκεκριμένες ημερομηνίες για κάτι τέτοιο: ακόμη κι ένα απλό λουλούδι μια οποιαδήποτε μέρα, μπορεί να πει πολλά, πιθανώς περισσότερα κι απ'όσα φανταζόμαστε.

Χρόνια πολλά σε όσους το επιθυμούν μέσα απ'την καρδιά τους λοιπόν.

22 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλά τα λες!
Ποτέ δεν τα πήγαινα καλά με αυτές τις "μέρες"!

Άλλωστε υπάρχει νεοελληνική γιορτή για το σεξ!
Ανήμερα!
:-))

geokalp είπε...

ότι γιορτάζουν κάθε μέρα είναι σίγουρο!
απλά μας έμειναν κάτι τραιντάφυλλα και πρέπει να τα διώξουμε...

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

hades...Σωστός.
Για την αναδρομή σου στην "θΕΟΓΟΝΊΑ"
Να τα θυμόμαστε ή να τα μαθαίνουμε..
Χρόνια πολλά, λοιπόν σ'αυτούς που αγαπούν τη ζωή..κάθε μέρα, άντε και σήμερα, μην πάνε χαμένα τα τριαντάφυλλα ..του
geokalp

Κώστας είπε...

Εγώ προσωπικά από τη συγκεκριμένη ημερομηνία δεν έχω
και πολύ ευχάριστες αναμνήσεις. Ως έφηβο μια ζωή με θυμάμαι
κάτι τέτοιες μέρες να βλέπω στα πάρτυ τα ερωτευμένα ζευγαράκια
και ν’ αναρωτιέμαι πώς διάβολο τα κατάφερα πάλι και ήμουν μόνος!

Unknown είπε...

Δεν το ήξερα ότι ο Έρως βγηκε αμέσως μετά από το χάος... Αυτην σκέφτηκαν η αρχαίοι σαν την συνεκτική ουσία των πάντων και κατα μια έννοια είναι.

Stefanos είπε...

φφφφφφφφφ..... είπες μεγάλες κουβέντες τώρα...

Hades είπε...

@rigelian
Ίσως και αυθημερόν... :)

@geokalp
Αν είχαμε "διαχειριστεί" τα τριαντάφυλλα καλύτερα τις υπόλοιπες μέρες όμως, θα είχαν μείνει; :)

@Σπίθα
Το θέμα είναι να μας γίνει βίωμα, Σπίθα. Όσο δε μας γίνεται, θα επιζητούμε αφορμές για αν γιορτάζουμε.

@Κώστα
Και γιατί ρε'σύ συγχέεις την αντίστοιχη ημερομηνία των περασμένων ετών με τη φετινή; Κάθε μέρα είναι διαφορετική, κάθε χρόνος επίσης. Και δεδομένου ότι εμείς ορίζουμε με τις επιλογές μας το μέλλον μας, καλό είναι να οιτάμε μπροστά, και δη, προς το καλύτερο.

@_st_
Κι όμως Στάθη. Κι αν σκεφτείς το πότε -πόσο πίσω στον χρόνο- γράφτηκε η θεογονία, γίνεται ακόμη πιο συγκλονιστική η διαπίστωση. Το ερώτημα είναι, γιατί ξεχάσαμε εμείς αυτά που ήξεραν τότε....
(και πόσο πιο όμορφη θα ήταν η ζωή μας, αλλά και ο κόσμος, αν δεν έιχαμε ξεχάσει)

@prophet
Καλό ή κακό αυτό δηλαδή; :):)

Zaphod είπε...

Σωστόοοοοοοοος!!!

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Έρωτας..σαν μπουρλότο!
Έρωτας για την ζωή ..όχι "λάθρα βιώσεις"

Κώστας είπε...

Γιατί συγχέω την αντίστοιχη ημερομηνία των περασμένων ετών με
τη φετινή; Έλα ντέ… Κατά έναν περίεργο τρόπο η περίοδος εκείνη
τής εφηβείας με τόσο έντονες τις αναμνήσεις τής μοναξιάς, επισκίασε
μέσα μου όλα τα χρόνια που ακολούθησαν και δεν ήμουν πια μόνος!
Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου…

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Οι πιό πολλοί αυτό δεν κάνουμε, λίγo πολύ
Kosta ;
Αλλά άστα, γιατί ο hades, έτοιμος είναι να μας ορμήσει..είναι φορμαρισμένος!

Hades είπε...

@zaph
Ρε δεν αφήνεις τα σωστόστ και τα σωσάντουιτς λέω γώ; :):):):)

@Σπίθα
Μπα, καθόλου δεν είμαι έτσι. Εξάλλου όπως σου'χω πει δεν με ενδιαφέρει να ορμάω σε κανέναν. Όλοι έχουν το δικαίωμα ελέυθερης επιλογής, ΣΠίθα, εμένα δεν μου πέφτει λόγος γι'αυτό.

@Κώστα
Μαζί σου, αλλά διαπίστωσες να κερδίζεις κάτι απ'αυτό; Θέλω να πω, αν κάτι δεν σου προσφέρει χαρά, γιατί δεν το αλλάζεις; Όλα αλλάζουν άλλωστε. Άβυσσος δεν είναι μόνο η ψυχή του, είναι και οι επιλογές του ενίοτε... :)

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

"Oρμώ"..Κινούμαι από κάποια αιτία, έχω κάτι ώς ελατήριο.

Κινείσαι (όπως σωστά προτρέπεις, στο ποστ μου)..δεν είπα ότι κινείσαι με κακό σκοπό ή βίαιο.'η επιθετικά...ωωω hades!
-)))

Hades είπε...

Ανέκαθεν μου άρεσαν οι ορμές, γι'αυτό και πάντοτε τις άκουγα με μεγάλη προσοχή και ενδιαφέρον. Η ορμή δεν μπορεί ποτέ να είναι βίαιη, κακή, επιθετική κλπ, αυτά είναι ανθρώπινα γνωρίσματα.
Κι όσον αφορά την κίνηση, αυτή είναι αιώνια. Εμείς συνήθως την πατάμε επειδή εφησυχαζόμαστε από την αιωνιότητά της.
Με αποτέλεσμα να βαλτώνουμε.

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Δεν χρειάζεται να απολογείσαι..
εε σου ξέφυγε και κάτι !!
(Μας αρέσουμε !!)

Κώστας είπε...

Έλα μωρέ, εντάξει… Δεν θα πάμε πια και στον ψυχαναλυτή
για μερικά απωθημένα τής εφηβείας! Απλώς μια (γλυκό)πικρη
γεύση μού έχει μείνει από τη συγκεκριμένη ημερομηνία - τίποτα
παραπάνω! Σας ευχαριστώ πάντως - τόσο εσένα, φίλε Άδη,
όσο και τον Σπίθα - για την ευγενή σας πρόθεση να ανορθώσετε
δυόμισι δεκαετίες αργότερα το πεσμένο ηθικό ενός… πρώην
εφήβου! ;-)

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

kosta
Στόχος μου ..το ηθικό του hades..
που δεν πτοείται με τίποτα ..και μου τι δίνει!
Απλώς δεν απαντά ..γιατί τον έριξα σε παγίδα με την λέξη "ορμώ"..και την έκανε, γυριστή..-)))

Hades είπε...

@Κώστα
Κοίτα, ποτέ δεν εξειδικεύω θέσεις όταν δεν πρόκειται για μένα. Το βλέπω λίγο πιο "πρακτικά" το ζήτημα: αν πχ μου χαλάσουν τα παπούτσια θα πρέπει να πάρω άλλα. Ομοίως αν αντιμετωπίζω ένα -οποιοδήποτε- πρόβλημα θα πρέπει να κανω κάτι για να το αντιμετωπίσω. Το τι πρέπει να κάνω εγώ το ξέρω καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, διότι απλούστατα εγώ ξέρω όλες τις λεπτομέρειες, ιδιαιτερότητες κλπ. Σε αυτό δηλαδή στάθηκα. Το τι θες ή πρέπει να κάνεις ε΄συ το ξέρεις καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον, Κώστα. Απλά εκτιμώ ότι -δεδομένου ότι όλοι έχουν το ιδιότυπο παρελθόν τους- δεν υπάρχει λόγος να το αφήνουμε να μας επηρεάζει αρνητικά -ό,τι κι αν σημαίνει το "αρνητικά"-.

@Σπίθα
Δεν μου τα λές καλά ΣΠίθα: Αφενός έχω ξεκαθαρίσει (ξέρεις από ποιο κείμενο, κιόλας... :) ) ότι είμαι υπέρ των ορμών (γενικώς). Επίσης έγραψα πως οι προσδιορισμοί (καλό, κακό κλπ) είναι ποιοτικοί προσδιορισμοί των ανθρώπων. Όπως δεν υπάρχουν καλοί ή κακοί θεοί, έτσι δεν υπάρχουν καλές ή κακκές ορμές. Μόνο καλά ή κακά μυαλά υπάρχουν. Συνεπώς με στρίμωξες που; Ίσ'από 'δώ ρε που πας να ου τη βγεις κιόλας! :):)

ΣΠΙΘΑΣ είπε...

Αφού δεν υπάρχουν καλές ή κακές ορμές(;)
(..Μην σε βάλω στα δύσκολα..πρωί-πρωί..)
τότε γιατί στο σχόλιο μου τό πήρες, μονόπλευρα και είπες "δεν έχω τέτοιες προθέσεις"..να ορμήσεις, δηλαδή..
και παπάς παπάς και ζευγάς-ζευγάς..
"Υπεράνω ορμών"!!!
Πέστα αλλού...μπουρλοτιέρη!
Μόλις έρθει η άνοιξη, εγώ που έχω ορμές και θα ξυπνήσω απο την χειμερία μου νάρκη...-ΡΡΡΡΡ

Hades είπε...

Μα τι δουλειά έχουν οι ορμές με το τι προτίθεμαι να κάνω εγώ δεν καταλαβαίνω. Κι εξάλλου δεν είπα ποτέ πως όταν κάνω κάτι κάθε φορά το κάνω με τις ίδιες ιδέες στο μυαλό. Διαφορετικά πράγματα ρε Σπίθα. Κι ανόμοιες καταστάσεις.

Ανώνυμος είπε...

Έρως, έρως
σαλάμι αέρος
το τρώει ο γέρος
και πάει στο μέρος!

(διαβασμένο τό'χω αυτό, μουστάκια)

Hades είπε...

Μουστάκια;