tag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post8218105865156165207..comments2023-07-27T11:06:24.344+03:00Comments on Κάτω Κόσμος: Βάκχαι (ανάλυση)Hadeshttp://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-35563527219990010232007-12-27T20:29:00.000+02:002007-12-27T20:29:00.000+02:00Η πλάκα ξέρεις ποια είναι; ότι αν διαβάσεις κείμεν...Η πλάκα ξέρεις ποια είναι; ότι αν διαβάσεις κείμενα αρχαίων της εποχής που βρίσκονταν σε αντιπαράθεση με τους τότε -ας πούμε- ιεράρχες, θα διαβάσεις πράγματα που ο χριστιανισμός δεν τα ακολουθεί, όπερ μεθερμηνευόμενο, έπεφτε πολλή διόρθωση για πολύ καιρό ακόμη. Πέραν τούτου, όλα τα ευαγγέλια είναι μεταγενέστερα του Χριστού, με το κοντινότερο (που θεωρείται και το "αυθεντικό") να είναι νομίζω του Μάρκου (του Ιωάννου είναι το νεώτερο). Και πάει λέγοντας, αλλά δεν το συνεχίζω γιατί το'χω στα υπ'όψιν για το μέλλον... :)<BR/>Ο Διόνυσος θεωρητικά κι αυτός "ξενόφερτος είναι".<BR/>Κι όσον αφορά τα σατουρνάλια... χμμμμμ... επειδή το'χω ψάξει λίγο το θέμα, θες ν'αρχίσω να σου λέω πόσες γιορτές έχουμε που έρχονται απευθείας από την αρχαιότητα; Να'ταν μόνο αυτά που λες....<BR/>Παρεμπιπτόντς, επειδή έχω φίλο από την Καστοριά μου'χει πει γι'αυτό που λες. Και μου 'χε πει και το άλλο το πολύ ωραίο: ότι ο πρόεδρος των Ελλήνων καρναβαλιστών είναι ο Καστοριανός, επειδή είναι το αρχαιότερο σύγχρονο καρναβάλι! Αν το ψάξει κανείς ξέρεις πόσα μαθαίνει, Στάθη; Άστα να πάνε...Hadeshttps://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-21220517948188407262007-12-27T19:42:00.000+02:002007-12-27T19:42:00.000+02:00Τα συγχαρητήρια μου για την αναλυση των Βακχών. Να...Τα συγχαρητήρια μου για την αναλυση των Βακχών. Να συμπληρώσω απλά ότι ο Χριστός απέχει από την θεμελίωση του Χριστιανισμού (οικουμενικές σύνοδοι)περίπου 3-4 αιώνες. Αρκετα μεγάλο διάστημα για να διανθιστεί η χριστιανική πίστη και να γίνει ένα αμάγαλμα θρησκειών και δοξασιών. Έτσι αυτές οι δοξασίες συνδιάζονται με το κήρυγμα του και την θανάτωση του ως επαναστάτη από τους Ρωμαίους αλλά με προτροπή των ορθοδόξων Εβραίων ραβίνων για να στοιχειοθετήσουν τον "λόγο" του θεού που υπάρχει χιλιάδες χρόνια πριν τον Χριστό. Ίσως και οι ιερείς του Διονύσου να κάναν το ίδιο με κάποια άλλη θεότητα που να μας διαφεύγει σήμερα. Αυτό που σίγουρα δεν είχαν ήταν έναν Μέγα Κωνσταντίνο να καταλάβει ότι η θρησκεία μπορεί να είναι η δύναμη που θα κρατήσει κολλημένο ένα τεράστιο κράτος δεκάδων εκατομμυρίων κατοίκων κατα μήκος της Μεσογείου. Γιαυτό και οι Χριστιανοκράτορες της Νέας Ρώμης καπηλεύτηκαν τις Γιορτές των Εθνικών όπως τα Σατουρνάλια το χειμώνα για να εδραιώσουν την θρησκεία. Ευτυχώς ο λαός σε κάποιες περιπτώσεις διατήρησε τα πανάρχαια έθιμα. Αν τύχει να βρεθείς τα Φώτα στη Καστοριά θα δεις τα Ραγκουτσάρια - τις τοπικές απόκριες- που έρχονται απευθείας απο τα Σατουρνάλια.Παρατηρήτηριο Πυλαίαςhttps://www.blogger.com/profile/04982140259169778656noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-48045368938931627382007-12-27T17:36:00.000+02:002007-12-27T17:36:00.000+02:00Να'σαι καλά slarti, σ'ευχαριστώ πολύ. Αν και δεν σ...Να'σαι καλά slarti, σ'ευχαριστώ πολύ. Αν και δεν σου κρύβω ότι με προβληματίζει ελαφ΄ρως το γεγονός ότι αυτό που λες θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητο...Hadeshttps://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-77471519164645272002007-12-26T19:48:00.000+02:002007-12-26T19:48:00.000+02:00Μου αρέσει που παρουσιάζεις τις ιστορίες χωρίς αγκ...Μου αρέσει που παρουσιάζεις τις ιστορίες χωρίς αγκυλώσεις θέλοντας σώνει και καλά να αποδείξεις κάτι. Αντιθέτως καταλήγεις πολύ ωραία. ΕΥΓΕ! <BR/>Δυστυχώς έχουμε γεμίσει από κομπλεξάρες προπαγανδιστές. <BR/><BR/>@kostas: Πολύ καλή η αναφορά σου.Slartibartfasthttps://www.blogger.com/profile/01614907604282389901noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-75088608453776547592007-12-24T23:05:00.000+02:002007-12-24T23:05:00.000+02:00Ωχ... με γάμησες μιλάμε... :)Δεν θα τα σχολιάσω γι...Ωχ... με γάμησες μιλάμε... :)<BR/>Δεν θα τα σχολιάσω για την ώρα διότι δεν συνηθίζω ν'απαντάω επί τροχάδιν κι από ελεύθερο χρόνο δεν τα πάμε και πολύ καλά εσχάτως. Και στην παρούσα φάση, στον όποιο λίγο χρόνο έχω στον υπολογιστή προσπαθώ να δω και το ύφος της γραφής σου, διότι γράφεις μ'ένα στυλ που δεν μου είναι ιδιαίτερα οικείο (και νομίζω έχω βρει τι φταίει). Θα σου γράψω με την πρώτη ευκαιρία γι'αυτό πρώτα, και οι Βάκχες μετά... :)Hadeshttps://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-74618845683558422652007-12-24T16:49:00.000+02:002007-12-24T16:49:00.000+02:00Αγαπητέ Άδη,μια και η ανάλυσή σου σε αντίθεση με τ...Αγαπητέ Άδη,<BR/><BR/>μια και η ανάλυσή σου σε αντίθεση με τη δική μου δεν <BR/>περιορίστηκε στο κομμάτι τής σύλληψης και ανάκρισης <BR/>τού Διονύσου, να συμπληρώσω άλλο ένα στοιχείο που <BR/>δύναται να εμβάλλει κάποιον σε σκέψεις. Πρόκειται για <BR/>τους στίχους 794-795 όπου ο διωκόμενος Διόνυσος <BR/>παραινεί τον θεομάχο διώκτη του Πενθέα να μη «λακτίζει <BR/>προς κέντρα», να μην κλωτσάει δηλαδή πάνω σε κεντριά<BR/>βάζοντας τα με τον θεό:<BR/><BR/>«θύοιμ’ αν αυτώ μάλλον ή θυμούμενος<BR/>προς κέντρα λακτίζοιμι θνητός ων θεώ.» <BR/><BR/>Το ενδιαφέρον στοιχείο εδώ λοιπόν είναι ότι η συγκεκριμένη <BR/>φραστική διατύπωση «προς κέντρα λακτίζειν» απαντά και <BR/>στις Πράξεις των Αποστόλων, ΚΣΤ´, 14 όπου ένας άλλος<BR/>διωκόμενος θεός αυτή τη φορά - ο Ιησούς - παραινεί με τον<BR/>ίδιο ακριβώς τρόπο τον θεομάχο διώκτη του (Σαούλ-Παύλο) <BR/>να μην «κλωτσάει πάνω σε κεντριά»:<BR/><BR/>«Σαούλ Σαούλ, τι με διώκεις; Σκληρόν σοι προς κέντρα<BR/>λακτίζειν.»<BR/><BR/>Σύμπτωση; Μάλλον απίθανο. Η επίμαχη φράση που <BR/>- τουλάχιστον από τον 1ο μεταχριστιανικό αιώνα και μετά <BR/>(1) - <BR/>χαρακτηρίζεται σαφώς παροιμιακή υποδηλώνοντας έναν άνισο, <BR/>μάταιο αγώνα απέναντι σε κάποιον πολύ ισχυρότερο, απαντά<BR/>εκτός από τις Βάκχες και σε άλλα προχριστιανικά κείμενα<BR/>όπως για παράδειγμα στον «Αγαμέμνονα» τού Αισχύλου, 1624 <BR/>- και εδώ με θεομαχικά συμφαζόμενα - ή στους «Πυθιόνικους» <BR/>τού Πινδάρου, 2.94 διατυπωμένη στον ενικό («ποτὶ κέντρον δέ <BR/>τοι λακτιζέμεν»). Παρότι ωστόσο η φράση αυτή καθαυτή ήταν <BR/>τόσο διαδεδομένη που η χρησιμοποίησή της από μεταγενέστερους <BR/>συγγραφείς σε καμία περίπτωση να μην μπορεί να χαρακτηριστεί <BR/>«ύποπτη», θεωρείται βέβαιο ότι στην περίπτωση των Πράξεων <BR/>ποτέ δεν ειπώθηκε από τον Ιησού αλλά όντως ξεπατικώθηκε από <BR/>τις Βάκχες όπου όπως προαναφέραμε κυριαρχεί το ίδιο θεματικό<BR/>πλαίσιο θεομάχου διώκτη - διωκόμενου θεού! Και αυτό το <BR/>αναγνωρίζουν ακόμα και χριστιανοί (2). Ο κληρικός και καθηγητής <BR/>Ιστορίας Δημ. Κωνσταντέλος για παράδειγμα επισημαίνει ότι<BR/>«ο ευαγγελιστής Μάρκος χρησιμοποιεί στοιχεία από την αρχαία <BR/>ελληνική δραματική τέχνη που επικρατούσαν τότε στο ελληνιστικό <BR/>περιβάλλον (…) δια να μεταδώσει ένα ισχυρό ευαγγελικό μήνυμα <BR/>και παρουσιάζει τον Ιησούν Χριστόν με τέτοιο τρόπο ώστε να τον <BR/>κάμει αντιληπτόν σε Έλληνες αναγνώστες.». Αναφερόμενος δε<BR/>στην επίμαχη φράση που μας απασχολεί, γράφει:<BR/> <BR/>«Λίαν ενδιαφέρουσα είναι η περιγραφή που κάνει ο Ευαγγελιστής <BR/>Λουκάς διά την μεταστροφή του Παύλου εις τον Χριστιανισμό. <BR/>Εις τον δρόμο προς την Δαμασκό ο Παύλος είδε να τον περιλούει <BR/>ένα λαμπρό φως και, καθώς έπεσε χαμαί, ήκουσε μια φωνή να του <BR/>λέγει: “Σαούλ, Σαούλ τι μέ διώκεις, σκληρόν σοι προς κέντρα λακτίζειν” <BR/>(Πρ.26.24). Το προς “κέντρα λακτίζειν” ήτο Ελληνική παροιμιακή φράσις <BR/>και εσήμαινε το να μάχεσαι κατά της βουλήσεως των θεών. Εις τον<BR/>“Προμηθέα Δεσμώτη”, ο Ωκεανός συμβουλεύει τον Προμηθέα <BR/>να δείξει ταπείνωσι και υπακοή στο θέλημα του βασιλέως των θεών <BR/>διότι η ανυποταγή είναι σαν να λακτίζεις καρφιά “ουκούν έμειγε <BR/>χρώμενος διδασκάλω προς κέντρα κώλον εκτενείς”. Εις τον “Αγαμέμνονα”<BR/>ο χορός συμβουλεύει τον Αίγιστο, “προς κέντρα μη λάκτιζε, μη παίσας <BR/>μογής”».(3)<BR/><BR/>Λοιπόν, θα είμαι ειλικρινής κι ας χαρακτηριστώ κακόπιστος: το γεγονός ότι εδώ<BR/>μεταξύ δύο παραδειγμάτων χρήσης αναφέρθηκε η ταυτόσημη μεν, πάντως όχι<BR/>ίδια, έκφραση «προς κέντρα κώλον εκτείνειν», και όχι η πολύ<BR/>γνωστότερη (αλλά «περίεργη») από τις Βάκχες, δεν μ’ αρέσει καθόλου.<BR/>Μα καθόλου!<BR/> <BR/><BR/><BR/><BR/>Π Α Ρ Α Π Ο Μ Π Ε Σ<BR/><BR/>(1) Διογενιανός από την <BR/>Ηράκλεια του Πόντου <BR/>«πρὸς κέντρα λακτίζεις· δήλη ἡ παροιμία»<BR/><BR/>(2) http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/theology/2002/i.czachesz/thsis.pdf σελ. 81-82<BR/><BR/>(3)http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/konstantelos/konstantelos_ch3.htm#21_topΚώσταςhttps://www.blogger.com/profile/02068720203329637581noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-23869940597382085822007-12-23T15:20:00.000+02:002007-12-23T15:20:00.000+02:00Αααααα, χίλιες φορές φασολαδα, μ'αρέσουν τα όσπρια...Αααααα, χίλιες φορές φασολαδα, μ'αρέσουν τα όσπρια... :):):)<BR/>Μωρέ πολλά είναι ακόμη: και το χρονικό διάστημα όντως έχει πολλά να πει, και τα χριστούγεΝΝα κι ουχί χριστούγεΝα έχουν πολλά να πουν, και πολλά άλλα υπάρχουν από πίσω, έχουν γνώση οι φύλακες...<BR/>Αλλά για την ώρα, ας περάσουμε έστω λίγο καλύτερα απ'όλο το υπόλοιπο έτος... :)<BR/>Με το καλό... :)Hadeshttps://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-81700869814551050212007-12-23T13:11:00.000+02:002007-12-23T13:11:00.000+02:00Περί πίστεως και ορέξεως κολοκυθόπιτα, για να μην ...Περί πίστεως και ορέξεως κολοκυθόπιτα, για να μην πω φασολαδα :Ρ<BR/><BR/>Κατά τα άλλα με το καλό να μας μπει....25 Δεκ νμζ πως είχε γενέθλια και ο Δίας :)<BR/><BR/>love&kissesZaphodhttps://www.blogger.com/profile/10626179799565592380noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-293057775552090672007-12-23T12:23:00.000+02:002007-12-23T12:23:00.000+02:00Καλωσήθες φίλε Κώστα...Το ότι ανακάλυψες το παρόν ...Καλωσήθες φίλε Κώστα...<BR/>Το ότι ανακάλυψες το παρόν βλόγκι μόλις σήμερα δεν μου λέει κάτι. Αν δεν ανέφερες το δικό σου -σκέψου- εγώ μπορεί να μην το ανακάλυπτα πριν το 2011, οπότε κάθε εμπόδιο σε καλό... :)<BR/>Πρόλαβα κι έριξα μια ματιά στο λινκ και είδα ενδιαφέροντα πράγματα όντως. Μου φαίνεται θα συζητήσουμε αρκετά με την πρώτη ευκαιρία. Βιαστικοί να μην είμαστε μόνο...:)<BR/><BR/>Καλές γιορτές σου εύχομαι με υγεία κι ευτυχία!Hadeshttps://www.blogger.com/profile/04467178190617217153noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4807243922192063199.post-59772409205514297212007-12-23T10:44:00.000+02:002007-12-23T10:44:00.000+02:00Γειά σου φίλε κι αδελφή ψυχή!Γιατί «αδελφή ψυχή»; ...Γειά σου φίλε κι αδελφή ψυχή!<BR/>Γιατί «αδελφή ψυχή»; Ρίξε μια ματιά στην ανάρτηση που <BR/>δημοσίευσα χθες το βράδυ (Σάββατο, 22 Δεκεμβρίου γύρω στα <BR/>μεσάνυχτα) και θα καταλάβεις:<BR/><BR/>«Ο δίκαιος και ο δυνάστης»<BR/>http://anazitiseis-hh.blogspot.com/2007/12/blog-post_22.html<BR/><BR/>Υ. Γ. Το blog σου το ανακάλυψα μόλις σήμερα το πρωί!!Κώσταςhttps://www.blogger.com/profile/02068720203329637581noreply@blogger.com